REFERENSER
FORMEX SUSTAINABILITY STAND JANUARI 2025
Montern exponerade ett antal utvalda, av oss kurerade, företag baserade på hållbarhetskriterier.
Sustainability Stand är som en “designbutik”, där inköpare (samt press, stylister och influencers)
kan botanisera bland produkter och företag med höga hållbarhetsambitioner.
Syftet är att underlätta för inköpare och övriga besökare att hitta mässans hållbara guldkorn.
CAFÉ CONVERSATION PIECE PÅ FORMEX JANUARI 2025
Café Conversation Piece bestod av fem färgstarka rum på olika hållbarhetsteman samt en kreativ workshopyta. Samtliga rum har inreddes med stor vikt på att spara resurser – mattor, väggar och möbler var hyrda och används igen på framtida mässor. Inredning och dekorationer – “conversation pieces” – har skapats till stor del med räddat material från höstens mässor på Stockholmsmässan, till exempel mattrör, spillbitar och annat som annars hade slängts.
Återbruket går dessutom åt båda håll: En vepa i randigt tyg som skapats för kaféet kommer när mässan är över att förvandlas till en klädkreation av re-designern Stina Löving som kommer att visas upp på Formex i augusti 2025.
– Avfall är bara resurser på fel plats, och det vill vi lyfta fram i kaféet. Vi har bokstavligen hållit varandra i fötterna för att fiska upp spännande saker ur botten på mässans avfallskärl, och sen lagrat allt i en container på mässområdet fram tills nu. Allt för att kunna visa att “skräp” bara är skräp om vi bestämmer oss för att det är värdelöst – annars är det resurser, säger Malin Jensen, IMMA.
Rummen är skapade i samarbete med olika aktörer:
Därtill finns ett rött rum, som IMMA själva står bakom och som har tema samarbete, för att uppmuntra mässans företag och besökare att utforska sätt att arbeta tillsammans.
– Formex är en branschmässa och en plattform för utveckling, information och inspiration och för oss kändes det viktigt att kunna lyfta aktörer som ligger i framkant när det gäller hållbarhet och omställning. Framtiden handlar om cirkulära affärsmodeller och slutna kretslopp, och ingen blir gladare än vi om Formexbesökarna lämnar mässan både med nya tankar om hur deras företag kan bli mer cirkulära och om potentiella samarbeten framåt, säger Maria Lagerman, IMMA.
UTSTÄLLNINGEN HÅLLBART? PÅ FORMEX AUGUSTI 2024
Hållbart, vad är det?
Alla pratar om hållbarhet. Och alla menar olika saker.
För någon är det hållbart med återvunna material. För en annan att lokalproducera. För en tredje, fjärde och femte att använda naturmaterial, skapa arbetstillfällen eller göra om det som redan finns till något helt annat. Alla har en poäng – men vem har egentligen rätt?
Och vid sidan om alla dessa tolkningar står ytterligare en person och ifrågasätter om världen verkligen behöver en till stol? Skål? Sänglampa? Oavsett var, hur och av vem den är tillverkad.
Utställningen Hållbart? tar en närmare titt på 8 tolkningar av begreppet hållbarhet, för att se hur vi kan förhålla oss till dem. Är hållbarhet verkligen one solution fits all? Eller behöver vi i själva verket en kombination av kloka tankar, kreativa idéer och konkreta vägval för att tillsammans kunna lägga framtidens designpussel inom planetens gränser?
I utställningen Hållbart? hittar du följande tolkningar av vad som skapar hållbar design:
Hantverk
Återbruk
Livslängd
Livscykelanalys
Banbrytande
Ansvar
Resurser
Tidlöshet
?
VARUMÄRKESARBETE NIMBLE PATCH
Det cirkulära företaget Nimble Patch som upcyclar och förstärker trasiga barnjeans anlitade IMMA för att göra ett större strategiarbete för varumärke, kommunikation och sociala medier. Vi gjorde en nuläges- och omvärldsanalys, genomlyste all befintlig kommunikation och tog ett nytt grepp om målgrupper, produktutveckling och varumärkesbyggande genom bland annat workshops, moodboards och SWOT-analyser.
Resultatet blev en ny varumärkesstrategi med tydlig vision och mission, en helt ny kommunikationsstrategi, en konkret sociala medie-strategi med publiceringsplan och mallar och en tydlig plan för företaget framåt.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna